








Dnia 17 listopada 2023 roku weszła w życie nowelizacja przepisów BHP. Czego konkretnie dotyczy i w jakim czasie przedsiębiorcy muszą się do niej dostosować? Jak w zgodzie z nowymi przepisami powinno wyglądać stanowisko pracy w biurze, a jak pracy zdalnej? Czy pracodawca musi zapewnić monitor, fotel i biurko pracownikowi zdalnemu? W tym artykule opowiemy szerzej o zmianach przepisów BHP. Oto wszystko, co powinniście wiedzieć na temat ostatniej nowelizacji – zapraszamy do lektury!
Spis treści
Dnia 2 listopada 2023 roku w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie zmieniające dotychczasowe przepisy BHP, a ponieważ termin jego wejścia w życie wynosi 14 dni, to nowelizacja przepisów obowiązuje od dnia 17 listopada. Dodamy, że pierwsze wzmianki o planowanej nowelizacji przepisów BHP zamieszczono na stronie Rządowego Centrum Legislacji jeszcze na wiosnę tego roku. Od tego momentu na wspomnianej stronie nie aktualizowano jednak informacji o aktualnym etapie prac nad nowelizacją aż do 18 października. Tego dnia gruchnęła informacja, że prace nad nowelizacją zostały zakończone, a rozporządzenie wydane – powiedzmy sobie szczerze, pracodawcy mają prawo czuć się zaskoczeni. Ile więc mają czasu na dostosowanie się do nowych przepisów BHP?
Pracodawca ma pół roku na zweryfikowanie i ewentualne dostosowanie stanowisk pracy do nowych przepisów. Wszystkie stanowiska powstającę po dniu, w którym nowe przepisy zaczynają obowiązywać (tj. 17.11) muszą być zaprojektowane w zgodzie z nowymi wytycznymi. Zatem pracodawca ma czas na dostosowanie stanowisk pracy do 17 maja 2024 r.
Definicja stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy, pochodzi jeszcze z roku 1998 – dlatego znajdowało się w niej wiele obecnie niestosowanych urządzeń takich jak np. stacja dyskietek czy trackball. Nowa definicja została więc dostosowana do współczesnych realiów. Cytując za stroną rządową, poprzez stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
Tak w myśl panujących przepisów BHP stanowisko z laptopem, jest traktowane jako stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy. Oznacza to, że musi być ono dostosowane do nowych przepisów
Jakie nowe wytyczne w kwestii dostosowania stanowiska pracy w biurze wynikają z ostatniej nowelizacji przepisów? Obowiązek dostosowania parametrów stanowiska pracy biurowej do wymogów BHP leży po stronie pracodawcy. Takie stanowisko musi być wyposażone w dodatkową mysz i klawiaturę, a górna krawędź laptopa bądź monitora musi znajdować się na wysokości oczu pracownika. Laptop może znajdować się na podstawce, dzięki której ramka jego matrycy będzie na właściwym poziomie.
To po stronie pracodawcy leży aktualizacja informacji o warunkach wykonywania pracy zdalnej – te przepisy nie uległy zmianie. Pracownik po otrzymaniu nowych wytycznych musi z kolei zaktualizować oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami higienicznego i bezpiecznego wykonywania pracy zdalnej jak również o tym, że zobowiązuje się ich przestrzegać. Obowiązkiem pracodawcy jest również zapewnienie pracownikowi wszelkich narzędzi potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej. Podobnie jak na stanowisku biurowym, tak i przy stanowisku pracy zdalnej górna granica ekranu monitora lub matrycy laptopa powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika.
W zgodzie z panującymi przepisami pracodawca musi zapewnić pracownikowi zdalnemu:
Te wydatki to między innymi koszt serwisowania narzędzi pracy czy opłaty za media. Czy pracodawca musi płacić za prąd zużyty w pracy zdalnej? To jedno z częściej zadawanych pytań zarówno przez przedsiębiorców, jak i przez osoby pracujące zdalnie. Odpowiedź brzmi tak – kwota ta może zostać oszacowana i powinna być refundowana przez pracodawcę.
Zobacz również: Ile prądu zużywa komputer?
Wspomnieliśmy już, że to po stronie pracodawcy leży obowiązek zapewnienia pracownikowi narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej. Czy więc w jego gestii leży również zapewnienie biurka i fotela biurowego? Na to pytanie jakiś czas temu odpowiedź dał nam Główny Inspektorat Pracy – w zgodzie z jego opinią zarówno biurko, jak i fotel są elementami wyposażenia stanowiska pracy, a nie narzędziami do wykonywania pracy. Oznacza to, że pracodawca nie musi ich zapewnić na stanowisku pracy zdalnej. Sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej w przypadku stanowiska pracy w biurze, ponieważ to właśnie po stronie pracodawcy leży jego pełne dostosowanie do wytycznych BHP.
Jako Rnew zajmujemy się dystrybucją wysokiej klasy sprzętu poleasingowego – między innymi laptopów, komputerów stacjonarnych i monitorów. Często wspieramy naszych klientów przy dostosowywaniu stanowiska pracy do rządowych wytycznych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że rearanżacja i reorganizacja biura może wiązać się z niemałym wydatkiem. Warto więc nadmienić, że wybór sprzętu poleasingowego pozwala ten wydatek zoptymalizować. Każdy laptop czy monitor poleasingowy dostępny w Rnew przechodzi drobiazgową kontrolę i pełen serwis poleasingowy, zanim trafi do ponownej sprzedaży. Oferujemy wyłącznie wysokiej klasy sprzęt, który nie zdążył się jeszcze zestarzeć – laptopy i monitory poleasingowe od Rnew są często dostępne jako nowe w innych sklepach za wielokrotność naszej ceny katalogowej. Dzięki nam przedsiębiorca może w cenie budżetowych produktów zaopatrzyć biuro w markowy, niezawodny i szybki sprzęt komputerowy, który po prostu nie ma sobie równych w swojej półce cenowej!
Jako Rnew oferujemy wysokiej klasy monitory do biura i domu. Które monitory poleasingowe sprawdzą się najlepiej w nowoczesnym stanowisku pracy? Odpowiedź jest prosta – takie, które dają szerokie możliwości regulacji wysokości ustawienia oraz kąta nachylenia matrycy. W ten sposób zawsze możemy dostosować wysokość ustawienia monitora do wzrostu pracownika, zamiast organizować od nowa całe stanowisko pracy przy jakiejkolwiek zmianie personalnej.
Jeśli Twoje biuro funkcjonuje głównie na laptopach, a zależy Ci na ekonomicznym dostosowaniu, warto rozważyć inwestycję w podstawkę pod laptopa oraz dodatkowe akcesoria, takie jak ergonomiczna mysz i klawiatura. To prosta, a zarazem skuteczna metoda poprawienia komfortu podczas pracy mobilnej. Jednak, aby osiągnąć pełną ergonomię, zalecamy rozszerzenie swojego zestawu o co najmniej jeden monitor, a idealnie – o dwa.
Zobacz również:
Badania przeprowadzone przez Jon Peddie Research w USA oraz współpracę firmy Dell z Georgia Institute of Technology jednoznacznie wskazują na korzyści związane z pracą przy użyciu dwóch monitorów. Produktywność może wzrosnąć nawet o 42%, co wpływa na skrócenie czasu wykonywania zadań. Jak odpowiednio kombinacja dwóch monitorów zwiększyć produktywność?
Na koniec wspomnimy jeszcze nieco o higienie pracy przed komputerem. Oto kilka pozytywnych praktyk, które warto zastosować zarówno w domu, jak i w biurze:
Dbajmy o swoje zdrowie, kondycję i samopoczucie. Przestrzeganie zasad BHP polega na zapewnianiu sobie i swoim współpracownikom komfortowych warunków pracy. W takich warunkach można najefektywniej pracować i skutecznie realizować firmowe cele czego z całego serca Wam wszystkim oczywiście życzymy. Jeżeli więc stoisz przed koniecznością przystosowania stanowisk pracy do wytycznych BHP opisanych w niniejszym artykule, to zapraszamy do kontaktu – nasz zespół służy pomocą przy doborze sprzętu komputerowego do stanowisk pracy biurowej i zdalnej!