Domowe biuro – jak urządzić? Na co zwrócić uwagę?

2020-08-28
Domowe biuro – jak urządzić? Na co zwrócić uwagę?

Pandemia spowodowała, że coraz więcej osób musiało i nadal musi pracować w trybie zdalnym. Aby efektywnie realizować swoje obowiązki, warto wydzielić we własnym mieszkaniu przynamniej niewielkie, domowe biuro. Jeżeli będzie ono urządzone ładnie i ergonomicznie, a zarazem funkcjonalnie, z pewnością będzie sprzyjało lepszej koncentracji i kreatywności. Jak zatem najlepiej je urządzić?

Urządzanie komfortowego miejsca do pracy może być dużym wyzwaniem – zwłaszcza, gdy mamy ograniczony metraż i dużą rodzinę. I mimo że każdy z nas ma inne preferencje i wymagania, istnieją zasady, o których zawsze warto pamiętać. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich.

Wydzielenie przestrzeni

Pierwszą kwestią, o której warto pomyśleć, jest wydzielenie odpowiedniej przestrzeni w mieszkaniu. Jeśli w domu mamy specjalne pomieszczenie, które możemy wygospodarować, to świetnie. Częściej się jednak zdarza, że biuro musimy zorganizować w części salonu lub jadalni. W takich sytuacjach warto odgrodzić jedną część pomieszczenia od drugiej. Jak to zrobić? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.

Do wydzielenia domowego biura warto wykorzystać parawan, kotarę lub ściankę działową, wykonaną z karton-gipsu. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też ażurowy regał (np. typu Kallax), który nie blokuje dostępu do światła. Jednocześnie pozwala on lepiej zorganizować biurowe dokumenty i akcesoria. Innym sposobem na wydzielenie przestrzeni jest umiejętne wykorzystanie kolorów, np. poprzez pomalowanie części ściany lub ułożenie w danym fragmencie mieszkania specjalnego dywanika. Można skorzystać również z fototapety i umieścić ją np. nad linią biurka – w ten sposób również oddzielimy jeden fragment pomieszczenia od drugiego.

Dobór urządzeń

W następnej kolejności warto się zastanowić, jakie urządzenia do pracy będą Ci w ogóle potrzebne – to pozwoli Ci m.in. dobrać odpowiednie meble. Jeśli planujesz na stałe pracować w swoich czterech kątach, być może nie wystarczy Ci tylko zwykły, domowy laptop. Sprawdź pełną gamę komputerów i laptopów do pracy zdalnej.

Dwa monitory

Niezależnie od tego, czy posiadasz komputer mobilny, czy też stacjonarny, do domowego gabinetu przydadzą Ci się dwa monitory, z których korzysta się na co dzień w wielu firmowych biurach. Wbrew pozorom, dwa monitory to dobra opcja nie tylko dla grafików, architektów czy też programistów. Docenią ją również np. analitycy finansowi, którzy potrzebują mieć na ekranie zawsze dużo przestrzeni. Korzystanie z dwóch monitorów może przydać się także tym osobom, które często muszą powiększać różne detale. Ponadto, spodoba się ono także i tym, którzy korzystają często z kilku lub kilkunastu programów jednocześnie.

Każdy monitor do domowego biura powinien jak najmniej męczyć wzrok, a przy tym zapewniać maksymalną ergonomię. Jeśli nie dysponujesz bardzo ograniczoną przestrzenią, powinieneś wybrać ekran o przekątnej około 23-24 cali lub większy. Im większa przekątna, tym bardziej komfortowa praca przy komputerze.

Kolejna kwestia to dobór rodzaju matrycy monitora. Najlepiej, jeśli jest ona matowa – dzięki temu nic się nie będzie od niej odbijało, co z kolei wpłynie na lepszą czytelność obrazu. W sytuacji, gdy jesteś grafikiem lub korzystasz z zaawansowanych programów do projektowania, powinieneś wybrać monitor z matrycą IPS. Jeżeli jednak na co dzień potrzebne Ci są proste aplikacje, w zupełności wystarczą Ci modele z matrycą TN. Monitory znajdziesz tutaj

Wygodna klawiatura

W domowym biurze koniecznie trzeba zadbać również o wygodną klawiaturę – w końcu będziesz spędzać przed ekranem przynajmniej kilka godzin każdego dnia. Jest to istotny zakup szczególnie dla tych osób, które dużo piszą na co dzień, czyli np. dziennikarzy czy copywriterów. Okazuje się bowiem, że klawiatura może pozytywnie wpływać na efektywność, musi się jednak wyróżniać solidnym wykonaniem oraz wysokim poziomem ergonomii. Dzięki tym parametrom możesz dodatkowo zadbać o zdrowie swoich nadgarstków.

Przy wyborze klawiatury należy wziąć pod uwagę intuicyjność oraz wygodę użytkowania, a także – jak już powiedzieliśmy – ergonomiczną konstrukcję. W zależności od Twojego gustu i potrzeb, możesz wybrać urządzenie z kablem lub bez – jeśli zdecydujesz się na tę pierwszą opcję, koniecznie sprawdź, czy kabel jest odpowiednio długi.

Sprawna drukarka

Niewątpliwie przyda Ci się również drukarka – bez względu na to, jaki zawód uprawiasz. Jeśli zależy Ci na tym, aby zajmowała ona jak mniej miejsca, powinieneś zdecydować się na model drukujący na czarno-biało. Modele kolorowe są jednak trochę większe, co nie znaczy jednak, że są gigantyczne – jeśli dysponujesz trochę większą przestrzenią, jak najbardziej możesz rozważyć ich zakup. Pamiętaj, że drukarka w domowym biurze powinna cicho pracować. Kolejnym parametrem, jaki powinieneś wziąć pod uwagę przy zakupie, jest szybkość wydruku.

Wiele osób może zainteresować urządzenie wielofunkcyjne, które nie tylko drukuje, ale i skanuje oraz kopiuje. Niektóre, nowoczesne modele tego typu, wyposażone są w moduł WiFi, co pozwala na drukowanie bezpośrednio ze smartfona czy też tableta. Co więcej, niektóre urządzenia są w stanie drukować od razu z chmury.

Praktyczna stacja dokująca

Organizując domowe biuro, szybko zauważysz powiększającą się plątaninę kabli, co nie jest ani ładne, ani bezpieczne (dla Ciebie i sprzętu). Aby się z nią uporać i nadać całości bardziej estetyczny wygląd, warto zainwestować w stację dokującą, która pozwoli przyłączyć do Twojego komputera wiele urządzeń i, w razie potrzeby, odpiąć je tylko jednym ruchem. Bez problemu można do niej podpiąć np. dwa monitory. Dostępne stacje dokujące

W celu uporządkowania przestrzeni możesz wykorzystać również maskownicę do kabli. Jeśli dopiero projektujesz swoje biuro, zadbaj o gniazdka maskowane w podłodze.

Stacja dokująca

Dobór mebli

Aby stworzyć domowe biuro, należy zadbać przynajmniej o dwa niezbędne elementy – biurko i fotel. Dobrze jest jednak również zapewnić przestrzeń na rozmaite dokumenty, np. szafka z półkami czy też wyżej już wspomniany, ażurowy regał.

Funkcjonalne biurko

W niewielkich przestrzeniach sprawdzi się biurko z wbudowanym modułem, np. z szafkami czy też półkami, które pozwolą Ci zaoszczędzić sporo miejsca. Wielu producentów oferuje również specjalne dostawki i ścianki, dzięki którym możliwe jest powiększenie przestrzeni roboczej. Pamiętaj, że osobne regały, szafki i półki powinny znajdować się możliwie jak najbliżej biurka – tylko wtedy korzystanie z nich będzie wygodne. Aby go nie zagracać, dokumenty warto dodatkowo posegregować w segregatorach, teczkach oraz organizerach.

Blat biurka powinien teoretycznie być na tyle przestronny, aby pomieścić na nim wszystkie najważniejsze przybory, narzędzia i sprzęty, niezbędne do codziennej pracy. Mamy jednak świadomość, że w mieszkaniach o niewielkim metrażu nie każdy może pozwolić sobie na mebel z obszernym blatem. W takich sytuacjach dobrze sprawdzi się jednak np. biurko rozkładane.

Sama szerokość biurka powinna wynosić minimalnie 90 cm, a najlepiej – 120-160 cm. Optymalna jego długość to natomiast 70-80 cm. Duże znaczenie ma również jego wysokość, ponieważ wygodne biurko powinno być dopasowane do wzrostu. Przyjmuje się, że najbardziej uniwersalna wysokość to 75 cm. Wyższe osoby powinny natomiast zainteresować się meblami o wysokości 85 cm. Jeżeli z biurka będą korzystali także i inni członkowie rodziny, warto zdecydować się na model z regulowaną wysokością.

Komfortowy fotel

Ważny jest również wybór odpowiedniego krzesła lub fotela. Mebel postawiony przy biurku powinien być wyposażony w regulację wysokości i oparcie – dzięki temu będzie dopasowywał się do Twojej pozycji i ciała. Idealny mebel do pracy posiada też podłokietniki, zagłówek, komfortowe siedzisko, a do tego jest on odpowiednio wyprofilowany. Może to być krzesło obrotowe, ale nie musi – to akurat zależy od Twoich preferencji.

Zasady ergonomii

Urządzając domowe biuro, koniecznie należy zadbać również o zasady ergonomii. Co to oznacza? Na przykład to, że gdy usiądziesz przy biurku i ułożysz dłonie na klawiaturze, zgięcie w łokciu powinno tworzyć kąt prosty. Jednocześnie Twoje stopy powinny leżeć płasko na podłodze, a zgięcia w kolanach również powinny tworzyć kąt 90 stopni. W celu zwiększenia swojego komfortu, możesz postawić też na podłodze ergonomiczny podnóżek pod nogi.

Kolejna sprawa to oświetlenie. Po pierwsze, jeśli pokój jest za bardzo nasłoneczniony, warto zainwestować w rolety lub żaluzje. Dzięki temu słońce nie będzie się odbijać w monitorze, a do tego wyeliminują one docierającą do nas ilość promieni, które nie pomagają podczas codziennej pracy. Co więcej, należy odpowiednio ustawić lampę biurkową. Jej głównym zadaniem jest oświetlanie tych przedmiotów, na które najczęściej patrzysz. Chodzi tu zatem o klawiaturę, myszkę oraz różnego rodzaju notatki. Ważne jest również to, że lampka powinna świecić słabiej od monitora. Pomiędzy światłem a blatem należy zachować pewną odległość – najlepiej, gdy wynosi ona 35-50 cm.

Poprawne stanowisko pracy siedzącej. Źródło: „ERGONOMIA – czyli jak pracować wygodniej, zdrowiej i bezpieczniej”, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

W odpowiedni sposób należy również przygotować do pracy komputer. Dobrze jest, jeśli górna krawędź monitora znajduje się trochę poniżej poziomu Twoich oczu. Jeżeli będzie Ci wygodniej, możesz pod monitor położyć odpowiednią podstawkę, która pomoże ustawić Ci odpowiednią wysokość. Podczas wykonywania codziennych obowiązków, należy zadbać również o optymalną odległość oczu od ekranu – powinna wynosić ona 40-75 cm.

Istotna jest również regulacja nachylenia monitora. Zgodnie z zasadami ergonomii, powinno dać się go przechylać przynajmniej 20° do tyłu oraz 5° do przodu. Do tego powinien on dawać się obracać o co najmniej o 120°, co daje po 60° w obu kierunkach. Wszystkie te parametry dobrze wpływają na kręgosłup oraz zapobiegają zwyrodnieniom kręgu szyjnego.

Rośliny odświeżające powietrze

W domowym biurze nie można zapomnieć także o roślinach. Doskonale sprawdzi się w nich nawet zwykła paprotka, która pochłania szkodliwe promieniowanie oraz wytwarza dużą ilość tlenu. Warto rozważyć również zakup pelargonii, które odświeżają powietrze, a do tego mają bardzo przyjemny zapach.

Jak dowiedli brytyjscy i australijscy naukowcy, zieleń w pomieszczeniach biurowych nie tylko poprawia samopoczucie, ale i podnosi efektywność pracy. Zgodnie z psychologią kolorów, barwa ta sprzyja wyciszeniu oraz pomaga zminimalizować stres. Odpowiednio dobrane rośliny podnoszą również walory estetyczne pomieszczenia, wnosząc do niego dużo świeżości.

Profesjonalne narzędzia do pracy zdalnej

Oprócz sprzętów, mebli i roślin, warto przygotować do pracy odpowiednie narzędzia do pracy. Poniżej podajemy listę tych najbardziej godnych polecenia.

Zoom – narzędzie do wideokonferencji

Zoom to narzędzie, które m.in. w wyniku pandemii zyskało ogromną popularność. Można je wykorzystać do wideokonferencji z pracownikami, spotkań online z partnerami biznesowymi, a nawet do prowadzenia webinarów oraz zdalnych lekcji i zajęć. Ważne jest to, że w wideokonferencjach może brać udział wielu użytkowników. Zoom dostępny jest w wersji darmowej i płatnej.

Bitrix – narzędzie do zarządzania projektami

Bitrix to całkowicie darmowy system CRM, przeznaczony do zarządzania projektami i zadaniami oraz komunikacji na czacie i wideo. Pozwala on również na udostępnianie plików, ich edytowanie, tworzenie i przechowywanie. Co więcej, umożliwia ono organizację firmowych spotkań.

Adobe Sign – narzędzie do podpisywania umów

Narzędzie to umożliwia podpisywanie umów online. Nie wymaga ono żadnego klucza bezpieczeństwa. Wystarczy zatem przygotować dokument, wysłać go do kontrahenta, a następnie – śledzić zachodzące w nim zmiany. Aby zatwierdzić umowę, konieczny jest podpis cyfrowy, powiązanym z konkretnym adresem e-mailowym.

Dropbox – narzędzie do wysyłania dużych plików

Praca zdalna często wymaga dzielenia się dużymi plikami. W takich sytuacjach doskonale sprawdzi się Dropbox, który pozwala nie tylko przesyłać oferty, grafiki i pdfy do siebie, ale również przechowywanie ich w jednym miejscu. Aplikacja na komputer pozwala dodatkowo zsynchronizować wybrane dane z chmurą. Narzędzie to posiada również osobną aplikację mobilną.

ShareX – narzędzie do wysyłania zrzutów ekranu

Jeśli często Ty lub Twoi pracownicy wykonują zrzuty ekranu, ShareX będzie strzałem w dziesiątkę. Narzędzie to przyda się zarówno w zdalnej pracy projektowej (zwłaszcza jeśli dany projekt realizowany jest grupowo), jak i podczas spotkań online z klientami, którzy często widzą coś innego na ekranie niż my. Na wykonanym zrzucie możesz dodatkowo opublikować dowolną treść.

Sprzęt do pracy zdalnej w RNEW

Wybierając sprzęt poleasingowy w RNEW, wybierasz wysokiej klasy urządzenia w bardzo atrakcyjnych cenach. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat funkcjonalnych urządzeń do domowego biura? Sprawdź naszą ofertę i wybierz sprzęt, który ułatwi Ci pracę zdalną!

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel